Ein spanisches Filmteam will in den bolivianischen Anden einen Film über den Völkermord an den Indio während der spanische Kolonisation drehen. Während der Dreharbeiten kommt es zu Schwierigkeiten mit den Indio-DarstellerInnen.
"Die Produktion DEN GESANG DER VÖGEL ZU EMPFANGEN ist dagegen ein wenig überzeugender Aufguß seines frühen Meisterwerks YAWAR MALLKU. Diesmal brechen nicht die Gringos in die einsame Welt der Indios ein und beglücken sie mit ihrem Wahn von einer Geburtenkontrolle, sondern ein Filmteam, das auf dem Altiplano unbedingt die spanische Eroberung rekonstruieren will. Dabei spielt es kaum eine Rolle, daß die Fremdlinge eigentlich Einheimische, Weiße und Mestizen, sind, denn sie haben von der Mentalität und den Lebensformen der Urbevölkerung genauso wenig Ahnung, nur sind ihre Methoden und damit auch die Konsequenzen nicht tödlich wie bei den Gringos. Sanjines bewältigt diese ihm eigentlich vertraute Problematik nicht, sie entgleitet ihm im Verlauf seines Films immer mehr. Dabei wäre das Gelingen gerade dieses Spielfilms so wichtig gewesen. Er gehört zu den ersten Projekten, die mit Hilfe der neuen staatlichen Filmförderung finanziert wurden, für die Jorge Sanjines und seine Kollegen jahrzehntelang gestritten haben. Bolivien ist damit eines der letzten Länder Lateinamerikas, das sich dazu aufgerafft hat, seine Filmkultur zu unterstützen."
Peter B. Schumann: Verrückt nach Kino, sogar dem eigenen. Leistungsschau des lateinamerikanischen Films auf dem 17. Festival von Havanna. in: Frankfurter Rundschau 22.12.1995, S. 8
"LA NACION CLANDISTINA has established Jorge Sanjinés as the outstanding Bolivien director of his generation, but without any kind of firm legislation, the cinema struggles to survive there:
»Three days ago we finished stooting out most recent film. TO RECEIVE THE SONG OF THE BIRDS. We began in October last year. We filmed the bulk of the movie in six weeks, then had to wait through several month of rain before we could complete the remaining scenes. Today I feel greatly relieved that we have finished that beautiful, but dramatic, period of filming, but I am also very concernes to see the quality of our negative. In Bolivia there are no film laboratories, so we cannot develop the stock immediately. It is extremely risky to send part of the material to labs abroad. We have suffered mishaps in the past which have taught us the hard way that we should develop everything at the same time.
Fortunately, in the cold, dry climate of La Paz we can keep the exposed negative for some while without risk. However, so many things can happen during shotting, and we cannot find out what has occured straight away, something that's taken for granted in countries with labs. So this is a time of uncertainty and we are anxious. Will erverything be fine? Did the camera always work perfectly? Will the plane arrive safely when it takes all ou material to be developed? We have a parallel video control, but this only allows us to monitor th movements and general performance of the actors. It isn't the same!
Today I am going to ring Geraldine Chaplin to tell her that we have finally finished the shooting. She has an important role in the film and it was marvellous to have her with us in December 1992, not only because we were touched by her warmth as a person and by her natural humility and agreeable natur.«"
Jorge Sanjinés in: Beatzley, Mitchell: World Cinema. Diary of a Day. A Celebration of the Centenary of Cinema. British Film Institut (BFI) (Hrsg.). London 1994, S. 327-328
last update 19.1.2016